Tuesday, February 6, 2007

Veracity minds?

Ibland så tänker jag.
Och ibland så tänker jag nog för mycket.

Vissa dagar orkar jag med att analysera varenda litet grässtrå som böjs under mina vinterskor, som för övrigt, måste vara gjorda av 'vadå?'
Vissa dagar vandrar jag runt stilla, stilla, och funderar över hur många ärtor det finns i ärtsoppa.
Frågan är vad jag tjänar på det?

Vad tjänar jag EGENTLIGEN på att gå runt och lyssna på häftig musik i hörlurar och fantisera om hur jag är en tuff hjälte som räddar världen, iklädd endast en gul gummidräkt, i någon B-film från 1971?

Kanske borde jag istället gå runt och fundera på månens avstånd från jorden, och varför äpplet föll i huvet på just Newton, strax innan han i sin tur började fundera på tynglagen, och slutligen kom på den klockrena slutsatsen, att det finns ett SKÄL till att saker faller neråt, och inte uppåt.
Smart kille,
undra på att ingen tänkt på det tidigare?

Kanske borde jag istället analysera varför just det arma fåret blev far till mina skor och inte till ett skuttande litet, vitt lamm, som kanske hade gjort storslagen karriär i någon reklamfilm för toalettpapper, som folk tittar på i pauserna i någon klyshig serie, som de slaviskt följer, och svär i reklampauserna, för att de hellre vill se två påhittade karaktärer som kysser varandra i fejkat regn, än att se vilket litet lamm som valts ut för att ge 'Lambi' ett ansikte?

Men vissa dagar orkar man inte vara så mycket djupare, utan man ligger med sina simfötter och sitt cyklop på strandkanten och andas sand genom snorkeln, och tänker att kanske, är inte havet så mycket djupare än såhär?
Och tänker att någon annan verklighet än den man kan se ur Gekås cyklopögon för 14:95 lär det inte finnas.

Och kanske så består verkligheten av sanddynor på oroväckande nära håll för vissa människor.

Men min verklighet är mycket större.
Det är jag ganska säker på.
Jag ska bara försöka hitta den...
Kanske lade jag ifrån mig den någonstans mellan långfilmen och Lambi-reklamen..?

Och medans jag traskar ut och letar, ska jag fundera på varför inte mina skor, gjorda i äkta fårskinn, inte kunde få en framtid i 'show-buissnes',
fast, å andra sidan, så är det inte fyskam med 'shoe-buissnes' heller.

Till råga på allt - Är det nästan samma sak ändå...

No comments: